Mediums

Vincent Courtois: violoncelle, composition Robin Fincker & Daniel Erdmann: saxophones
extraits: 1) The mediums 2)Une inquiétante disparition  3)La femme sans corps
revue de presse
Le teaser du film de Josselin Carré « Mediums », filmé le 13 Novembre 2012 au festival D’jazz de Nevers et produit par Oléo films.
 539063_4003705803812_1120066599_n« Mediums, combinaison inédite d’instruments du milieu, jumeaux du violoncelle, ayant en commun une tessiture centrale et un timbre axial, raconte l’histoire d’une musique que j’ai imaginée puis écrite sur la page de mes souvenirs d’enfance vécue par bonheur dans le monde fantasmagorique des forains. En l’interprétant, les saxophonistes Daniel Erdmann et Robin Fincker ont habité cette galerie de personnages étranges tout droit sortis des caravanes et ont su par leur phénoménal talent leur donner vie. Gérard de Haro, au studio La Buissonne, a monté le décor coloré et bancal des multiples scénettes de l’extraordinaire histoire des “Mediums”(Vincent Courtois)

 

“Mediums is an unprecedented combination of “middle range” instruments that share the central tessitura and axial timbre of the cello, rather like twins. It is a story that I imagined then wrote, guided by my boyhood memories of the fantastical world of fairground people. When interpreting it, saxophonists Daniel Erdmann and Robin Fincker entered the gallery of strange caravan dwellers and, with exceptional talent, breathed life into them. Gérard de Haro, at La Buissonne studio, built the colourful and unhinged set for the various scenes from the Extraordinary tale of the mediums”. (Vincent Courtois)
  
Depuis plus de vingt ans, son parcours, du classique conservatoire aux improvisations libres, de la chanson esthète aux bandes-sons en tout genre, plaide pour lui. Vincent Courtois est bien plus qu’un violoncelliste épatant, ce musicien exigeant persiste et signe une œuvre originale, loin des contraintes de formats précalibrés. C’est encore de cela dont il s’agit pour cette création qui relie trois capitales : le Parisien réunit deux saxophonistes ténor, le souffle chaud du Berlinois Daniel Erdmann et les élans brillants du Londonien Robin Fincker, pour former un trio du genre inédit dans l’histoire du jazz. « Tout comme j’ai souvent cherché à réunir des instruments complémentaires, pour élargir la palette sonore, j’ai régulièrement joué avec des ténors, en quelque sorte le jumeau du violoncelle. Ils ont en commun une tessiture centrale et un timbre axial. Ça fonctionne naturellement entre ces deux instruments du milieu, où toutes les combinaisons sont possibles sur un registre voisin. » C’est ainsi qu’il a développé l’idée de cette rencontre baptisée « les Mediums », « ceux qui entrevoient le futur ». Une appellation qui renvoie tout autant à son goût pour l’univers poétique des cabarets ésotériques et autres cabinets de curiosités. D’ailleurs, au moment d’écrire le répertoire, il confie avoir revu avec plaisir des films au parfum d’étrange, comme les cultissimes « Freaks », « Mulholland Drive » ou « Elephant Man », des univers éminemment sensibles à la condition humaine qui ont nourri son imaginaire pour composer cette bande-son « lynchienne ». Au menu une « Femme sans corps » et « Jackson’s Catch », deux tenaces souvenir d’enfance pour Vincent Courtois dont le père, décorateur forain, l’emmenait à ses drôles de spectacles. Et même « Une Inquiétante disparition », « cette fille qui entre dans une malle et disparaît »…(Jacques Denis)
For over twenty years, his path – from classical conservatoire to free improvisation, from aesthetic song to all sorts of soundtracks – says it all: Vincent Courtois is more than a wonderful cellist. With Mediums, he signs an original piece of work, far from the constraints of pre-calibrated formats.
mediumsParis meets Berlin, meets London. In his latest creation, Courtois invites tenor saxophonists Daniel Erdmann and Robin Fincker to form a singular trio with an unprecedented instrumentation. “As well as looking for complementary instruments to broaden the sound palette, I have regularly played with tenor saxophones. In a way, they are the cello’s twin brothers; they share central tessitura and axial tone. Something works organically between these two middle range of pitch instruments where all combinations are possible in bordering registers.” Hence, his idea for Mediums – the fairground people who foresee the future. A tribute to his taste for the poetic atmosphere of esoteric cabarets and other curiosities. In fact, while writing the repertoire, Courtois says he returned with pleasure to cult movies such as Freaks, Mulholland Drive or Elephant Man… eminently sensitive worlds that fed his imagination for his “Lynchian” soundtrack. “Femme sans corps” and “Jackson’s Catch”, are straight out of Courtois’ boyhood memories. Indeed, his father, a fairground painter, used to take him to see weird and wonderful shows… (Jacques Denis)
« This album of tunes from the cross-border, French-led trio features many elements of their native approaches to improvised music— exploratory experimentation on the boundaries of the respective instruments, solo work of a high order, and a strong sense of playfulness. 
The three instruments concerned are all from the middle range of pitch, as suggested in the title, two tenor saxophones led by a cello. As one might expect from the likes of Vincent Courtois (sometime colleague of John Greaves, Sylvie Courvoisier, Dominique Pifarély, and Joachim Kühn to name a few) invention features highly among the selection, even if the album starts with two more conventional, even lyrical pieces. With a palette drawing as much upon pop idioms as any other genre, Courtois leads the investigation of the similarities of timbre between these instruments, sometimes in a playful, frivolous way (hear « Entresort »), other times insistent and discordant (hear « Une Inquietude Discordant »)! 
The pieces are very independent of electronic interference, relying on the clarity of the recording to bring out the interplay of tension and release between these surprisingly like- sounding instruments. As with their leader, both the GermanDaniel Erdmann (himself leader of Das Kapital) and Franco-English Robin Fincker have a wealth of experience with free-form jazz, and relish the discontinuities and contrasts that Courtois explores with confidence. 
If ever there was to be a revival of experimental acoustic jazz-rock this album might be expected to blaze the trail. Exquisite recording makes this experience a treat as one is torn between the rivalling tensions of the players, collectively straining to bear the listener to distant planes of musical existence (as one might expect of a medium), but quite prepared to dump the unwary back on the living room floor, with a chuckle. » Anthony Shaw (All about jazz)

 

photographie Carine Tedesco

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